Vänstertrafik på internet

Compete mäter trafiken till kandidaternas sajter från Facebook, Meetup.com, MySpace, and YouTube. Obama leder inte bara stort i antalet unika besökare, utan också i hur mycket tid de ägnar sajten: Obamabesökare stannar i snitt nio minuter mot en minut hos McCain. Jag satte upp mig som supporter på bägge sajter och blir sedan dess mailbombad med vädjanden om att ringa och maila kompisar, få andra att rösta, skänka pengar och att knacka dörr i mitt postnummerområde (som är ett hotell i Columbus, Ohio…).

Men vid en noggrannare surfning förstår jag varför Obamas anhängare stannar nio minuter. Det finns oändlig inspiration att hämta på http://origin.barackobama.com i form av bloggar, bilder, filmer, saker att ladda ner, nätverk att gå med i och mycket annat som inte www.johnmccain.com erbjuder. Och då har jag ändå inte registrerat mig som aktivist med en profil för att kunna umgås, virtuellt eller fysiskt, med andra Obama friends. På måndag skriver jag en längre analys av varför Obamas kampanj varit överlägsen på Internet på Newsmill (http://www.newsmill.se).

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]