Åtta olika sidor av papperstidningen

thomas-steinfeld

Thomas Steinfeld, kulturchef på Süddeutsche Zeitung och huvudtalare vid Ohlininstitutets opinionsbildningskonferens, ger på Dagens Nyheters kultursidor delar av sitt föredrag vid vinterns konferens.

I Tyskland jämfördes för några år sedan den seriösa papperstidningen gärna med de produkter som varuhuskedjan och postorderföretaget Manufactum framgångsrikt säljer. “Es gibt sie noch, die guten Dinge”, lyder företagets slogan, “de finns kvar, de goda tingen”, och till dessa goda ting räknas stekpannor i gjutjärn från Skeppshult, tröjor i långfibrig bomull från små väverier i norra Schweiz samt handgjorda cykelväxlar från en liten finmekanisk verkstad i Veneto. Jämförelsen med denna bakåtriktade kultur leder dock fel – en nostalgisk tidning skulle ännu snabbare förlora sina läsare än en ibland alltför okritisk tidning. Men det är heller inte sant att den digitala kulturen totalt erövrar de yngres liv – ty det är de yngre som har återupptäckt cyklar med stålram, musik på vinylskivor och som har ett så intensivt förhållande till skriftens fysik att de vill ha bokstäver etsade under det egna skinnet.

Läs hela artikeln på DN:s hemsida.