Märkning av konsumentprodukter – en garanti för vad?

Olika typer av märkning – Fairtrade, Rainforest Alliance, KRAV, Utz med flera – blir allt vanligare på importerade livsmedel, som kaffe, te, choklad och bananer. Många gånger används märkningen också som ett försäljningsargument när man vänder sig till “medvetna” kunder. Men de flesta av oss har egentligen ingen aning om vad de olika märkena står för. Vad innebär det egentligen att vara certifierad av Fairtrade eller Rainforest Alliance? Är varor som inte har Fairtrade-märket “orättvisa”? Och varför är märkta produkter ofta dyrare än andra och vem är det som får mellanskillnaden?

Anders Åkerman, fil. dr i nationalekonomi och forskare vid Stockholms Universitet diskuterar med Helena Johansson, fil.dr i nationalekonomi och  föreståndare för Institutet för Livsmedelsekonomisk analys, som skrivit rapporten Vad uppnås med rättvisemärkning?, Helena Markstedt, generalsekreterare för Fairtrade samt Marcus Schaefer, pressansvarig vid Rainforest Alliance. Moderator: Andreas Bergh, ledamot av Ohlininstitutets styrelse.

Tid: 12.00 – 13.00 den 28 oktober

Plats: Summit konferens, Grev Turegatan 30 i Stockholm.

Från 11.30 finns möjlighet att köpa en lunchsmörgås. Vänligen ange vid anmälan om du vill ha smörgås eller ej!

Anmälan: kansliet@ohlininstitutet.se

Kan du inte komma? Mötet filmas och kan ses här, live eller i efterhand.